close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תשעה באב שחל ביום ראשון

הרב שי טחןד אב, תשפה29/07/2025

מקבץ הלכות קצר ומהיר לתשעה באב שחל במוצאי שבת. דברים שחשוב לדעת ולזכור

תגיות:
תשעה באב
סעודה שלישית:
השנה תשעה באב חל ביום ראשון ומתחיל מיד במוצאי שבת, וכיון שאסור לעשות שום סימני אבילות בשבת לכן ישנם כמה הלכות הנוגעות לסעודה המפסקת השונות ממה שנוהגים בשנים אחרות, וכמו שנבאר ב״ה.

שלא כמו בשאר השנים שהסעודה המפסקת נאכלת באופן של אבילות, דהיינו שאין לאכול שני תבשילים ולא בשר, ולא לשתות יין, ויש נוהגים לאכול בה עדשים עם ביצים שהם מאכל אבלים ואוכלים אותה בישיבה על הקרקע, כשחל תשעה באב ביום ראשון אוכל בשר בסעודה המפסקת שהיא סעודה שלישית, ושותה יין ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בעת מלכותו.

כמו כן רשאי לזמר זמירות שבת להנאתו וללמוד ולומר דברי תורה. ומי שרגיל לאכול סעודה שלישית ברבים יעשה כן גם בשבת זו, שאם לא כן הרי זה כנוהג אבלות בפרהסיא שאסור בשבת. וכמו כן יברך בזימון ורשאי לשתות את כוס הזימון, אמנם צריך להפסיק את סעודתו מבעוד יום קודם השקיעה.

ולא כמו בשאר השנים שאינו אוכל עוד אחר שסיים את סעודתו והפסיק לשם תענית, בשבת רשאי לאכול אחר ברכת המזון של סעודה שלישית כל עוד הוא עדיין קודם השקיעה.

אף שרצוי ונכון לאכול ולשתות הרבה כדי שיוכל לצום, לא יאמר שאוכל על מנת כן, וכמו שכתב המגן אברהם (סימן רצ) שלא יאמר בשבת נישן כדי לעשות מלאכתינו בערב.

את מפת השולחן יסירו אחר צאת השבת.

הכנה לתענית:
בין השמשות שהוא הזמן שבין שקיעת החמה וצאת הכוכבים נחשב כספק יום ספק לילה, ולכן אף שמיד אחר שקיעת החמה אסור לאכול, מכל מקום לא יסיר את מנעליו על צאת הכוכבים מפני שאינו רשאי ללכת יחף ביום השבת, וכן לא במנעלי תשעה באב או בגרביים בלבד, שהם לבוש של אבלים.

גם המחמירים להמתין עד זמן רבינו תם לא יסירו את מנעליהם עד אז.

גם ישיבה על הרצפה או על כסא נמוך אסורה עד צאת הכוכבים שבזה מראה אבילות.

נוהגים לאחר מעט את תפילת הערבית על מנת שהקהל יוכלו להחליף את בגדי השבת שלהם בבגדי חול, ואחר יציאת השבת יאמרו ברוך המבדיל בין קודש לחול ויחלצו את נעלי ובגדי השבת ויחליפו אותם בבגדי חול.

הכנה משבת לתשעה באב:
כיון שאסור להכין משבת ליום חול, לכן אין להביא בשבת לבית הכנסת את נעלי הבד גם אם מביאם דרך מלבוש משום שזה הכנה הניכרת, ולא את ספר הקינות אלא אם כן יעיין בו בשבת עצמו. וכמו כן לא יסירו את ספסלי בית הכנסת ויפרסו את המחצלאות, ולא יסירו את הפרוכת מההיכל עד הלילה.

כיון שאסור ללבוש בתשעה באב בגדים מכובסים, לכן אם גילה בשבת שאין לו בגדים שאינם מכובסים, יוכל ללבשם בשבת עבור תשעה באב באופן שאינו ניכר, דהיינו שאחר שינת הלילה או שינת הצהריים יחליף את בגדיו.

קלי צום:
מותר לקחת בשבת קלי צום ואין בזה לא משום רפואה בשבת ולא משום הכנה.

אין בזה משום רפואה כיון שרפואה נאסרה רק למי שחש בגופו ולא לבריא. ויש מחמירים להמיס את הגלולה בשתיה או לערבו במאכל שכך אין הוא ניכר.

ולגבי הכנה נתנו הפוסקים כמה טעמים מדוע אין בו משום הכנה, שיש שכתבו שנאסרה רק הכנה חיובית שמכין בשבת דבר על מנת לעשות מעשה ביום חול, וכגון המכין אוכל בשבת על מנת לאכול ביום חול או ששוטף כלים בשבת על מנת לאכול עמהם ביום חול, אבל לא נאסר לקחת גלולה על מנת להימנע מאכילה. ויש שכתבו שלא נאסרה הכנה לצורך הצלה מהפסד, והרי אם לא יקח את הגלולה הרי הוא מפסיד בזה שלא יוכל שוב לקחתו ביום הצום.

הוסף תגובה
תשעה באב
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה